Kristiansand – Vestlandet – Kristiansand. 2.juni – 18.juni 2010

Onsdag 2. juni

Grilling på Seljord

Fint sommervær, 20 grader. Dro fra Plommeveien kl 12:00, siste gangen…det er allttid noe som blir glemt.
Via Birkeland til Åmli, hvor vi hadde lunch utenfor Joker.
Videre oppover hvor vi hadde et lite stopp på steinsenteret på Kviteseid ??. En danske hadde steinbutikk i det gamle vanntårnet til NSB.
Dagen endte på
Seljord Camping i fint vær og med panoramautsikt til sjøormen.
Grillet kyllingfilet med alt tilbehør smakte godt. Den nye
Cramer-grillen er helt topp.
Det er kun noen få bobiler så tidlig i sesongen. Det meste av plassen er fylt opp med vogner og spikertelt.

Torsdag 3. juni

Global oppvarming på Haukeli

Startet fra Seljord kl 11:30 og sikter oss inn mot Odda i første omgang.
Over Haukeli var det nesten vinter, kaldt, mye snø og isen lå fortsatt på vannene. Før vi kom til Odda, passerte vi
Låtefossen, en flott foss ved veien.
Odda var ikke særlig delikat – akkurat som mange andre industristeder i Norge.
Først bruker de opp en stor del av landets kraftproduksjon, og etterpå når lønnsomheten avtar – reiser de bare, og lar dritten stå igjen.
Sørfjorden er vel kanskje den mest forurensede fjorden i Norge – og det sier ikke lite…
Veien fra Odda og utover fjorden ( E13 ) beviser politikernes satsing på veinettet.
La merke til at de dårligste veiene var merket med ‘Nasjonal turistvei’ – dermed hadde veiene nesten blitt kultur – og kan ikke oppdateres uten riksantikvarens tillatelse.
Vi tok ferga fra Brimnes til Bruravik og kjørte videre til
Ulvik, hvor vi møtte oss selv i døra – vi fikk kun ligge ett døgn pga et treff i bobilklubben !!
Blomsterfestivalen var også avlyst i år

Fredag 4. juni

Tilbake på Bømoen etter 48 år

Vi dro mot Voss dagen etter. På veien fra Granvin fikk vi med oss Skjervefossen. Den var ikke særlig brukervennlig, da den kun hadde adgang fra toppen. Før vi kom fram til Voss, var vi innom Bømoen hvor jeg i 1962 for første gang prøvde kongens klær – min første barnehage, så å si. Ikke store forandringene, men nye vinduer og dører har det blitt.
Sol og fint vær, men kaldt, så det ble lite bading.
Voss Camping var veldig sentralt ved Vangsvannet, men hadde en veldig ‘striglet’ oppstillingsform.
Litt butikkvandring ble det også tid til. Etter grillet laks ble det etter hvert kveld.

Lørdag 5. juni

Bordalsgjelet

Var en tur innom kirkegården som lå like ved. Fant gravstøtten til Hans Kirksæther som hadde vært stasjonsmester på Voss.
I dag dro vi på fossebesøk. Spaserte til
Bordalsgjelet hvor naturen har ‘herjet’ i lang tid. Her var det jettegryter, fosser og dype gjel.
Et imponerende stykke arbeide. Grillet etter å ha sett oss om i Voss igjen.

Søndag 6. juni

Tvindefossen

Før vi reiste fra Voss, tok vi en tur til Tvindefossen, som ligger ved Tvinde Camping. En flott og brukervennlig foss som kan anbefales. Vi dro videre mot Bergen, hvor vi etter noe ‘fomling’ endte på Grimen Camping. Dette var en grei liten plass ved et vann og med gode bussforbindelser.

Mandag 7. juni

Bergen havn

Tok bussen til sentrum for å utforske Bergen. Først med Fløybanen til Fløyfjellet, deretter en tur med White Lady rundt havneområdet. ‘Smakte’ på Fiskebrygga, og deretter en tur med den lille båten, Vågen til Akvariet.
Etter litt sightseeing tok vi bussen til Loddefjord, hvor vi besøkte en kompis fra
befalskolen på Kjevik (1964-1966). Etter besøket ble vi kjørt tilbake til Grimen.

Tirsdag 8. juni

Fossen Bratte / Steinslandsfossen

Vi dro fra Grimen kl. 11:15. Kjørte E16 tilbake til Trengereid, og derfra mot Øystese. Stoppet ved Fossen Bratte, som var en flott foss, bratt og brukervennlig. På stien ned til fossen sto det et minnesmerke over et fransk par som på bryllupsreise hadde kjørt utfor fossen i 1951. Neste foss var Steinslandsfossen, som kunne studeres fra alle sider – til og med fra baksiden. Stilig.
Vi slo oss ned på
Hardanger Feriesenter i nærheten av Øystese. Ganske stor plass ved sjøen, men mest ‘fastboende’ vogner. Fint vær.

Onsdag 9. juni

Strandebarm

Dro til Strandlinjen Camping i Strandebarm. Her var det også mest ‘fastboende’, men det var en fin plass ved sjøen. Flott vær for soling og avslapping. Ren og fin plass, og veldig rolig.

Torsdag 10. juni

Baroniet i Rosendal

Dro fra Strandebarm kl. 13:20 med kurs for Rosendal og Baroniet. Ferge fra Gjermundshamn til Løfallstrand. Da værutsiktene ikke var de beste, tok vi en tur til Baroniet – mens det enda var oppholdsvær. Litt handling i sentrum ble det også.
Etterpå fant vi oss en plass på
Rosendal Camping, en grei plass ved sjøen. Grillet kyllinglår.

Fredag 11. juni

Fra Ølenstrand

Regnet begynte i natt. Ganske mye bråk.
Etter frokost startet vi dagen med omvisning på Baroniet – ganske interessant.
Kjørte deretter mot Utåker og tok fergen til Skånevik. Parkerte til slutt på
Ask Bobilparkering i Ølensvåg, hvor vi koste oss med en restemiddag i regnværet.

Lørdag 12. juni

Minnesmerket over den første fylkessammenslåingen

Etter å ha byttet gassflasken, kjører vi til Haugesund. Hadde et tiltrengt opphold på Markedet, et kjøpesenter i byen. Litt mat og annet måtte kjøpes. Etterpå innstallerte vi oss på Haraldhaugen Camping. Det er en fin plass, men det var veldig mye vind. På Harald-monumentet traff vi på Erik Wold fra Seattle med aner til Haukvika, og som tok dette bildet.

Søndag 13. juni

Fra Skudeneshavn

Tok en tur til Skudeneshavn, som hadde en flott gammel bydel. Virkelig en perle.
På returen kjørte vi innom Kopervik, som også var en fin plass.
Ferge kl. 16:30 fra Arsvågen til Mortevik på Rennesøy, 400 kr….
Etter litt fjernguiding, fant vi fram til Silje og Sara ved Viking stadion. Sara hadde vokst mye siden sist vi så henne.
Slo oss ned på
Ølberg Camping, hvor vi grillet laks. Bra vær, men ikke den store varmen.
Vind derimot, var det nok av.

Mandag 14. juni

Surfe-stranda på Bore

Startet fra Ølberg Camping kl.12:00 etter en vindfull natt – bilen var ‘hyperaktiv’. Var innom Kvadrat-senteret før vi dro til Kleppe for å besøke Horpestad.
Etterpå dro vi til
Bore Camping, surfernes paradis. Her var det vind, ja. Men det må det vel være skal det bli bølger. Bore Camping var ikke noen femstjeners plass akkurat.

Tirsdag 15. juni

Blomster på Wiig Gartneri

Dro fra Bore Camping kl.12:15. Kjørte til Wiig gartneri på Orre, nokså ytterst mot havet, flatt og forblåst, men store blomster og store tomater og andre grønnsaker det hadde de. Eieren var skolekamerat til Olaug, og han var rimeligvis veldig opptatt på denne årstiden.
Senere dro vi til Aud-Karin på Lye. Spiste middag med jordbær og fløte til dessert.
Det var veldig koselig.

Onsdag 16. juni

Lomsesanden Camping

Startet kl.10:40 fra Lye. Kjørte om Egersund til Farsund. Besøkte slektning av Agnar på ettermiddagen før vi fant fram til Lomsesanden Camping. Ikke ‘veldig varmt’ , bare 14.4 grader.

Torsdag 17. juni

Lomsesanden

Fortsatt på Lomsesanden. Fint vær og varmere. Olaug plasserte seg på stranda, mens Agnar testet fiskelykken. Siden ble det en sykkeltur til Rema1000 for å skaffe fisk til middag.

Fredag 18. juni

Da setter vi kursen mot Kristiansand igjen etter en fin rundtur. ( 1240 km)

Kristiansand – Tromsø – Kristiansand. 9.juli – 20.august 2010

Fredag 9.juli

Gjennom Oslo

Startet kl.12:15 i fint vær, etter regnvær og i går og i natt.

Framme på Biristrand Camping kl.21:20. Grei tur i fint vær og rolig tempo med noen pauser. Mye trafikk rundt Oslo, men heldigvis i motsatt kjøreretning.

Lørdag 10.juli

Trollveggen i tåke

Dro fra Biristrand kl.11:10 i fint vær. Hadde et stopp på Dombås med lunch og besøk på Trollstua, og som vanlig kjøpte Olaug stein..

På veien mot Åndalsnes besøkte vi Slettafossen, hvor Olaug kjøpte krus. Vi hadde også et stopp ved Trollveggen, som desverre var litt tåkelagt. Informasjonssenteret hadde selvfølgelig stengt kl.17:00, så den som hadde noe å spørre om, måtte spørre Trollveggen…
Om kvelden ble det kyllingfilét, salat og ris på Åndalsnes Camping. Flott vær og flotte fjell og omgivelser.

Søndag 11.juli

Åndalsnes Camping

Fint vær, sol, men ikke så varmt enda.

Etter frokost, en tur omkring plassen – tok noen bilder. Åndalsnes Camping er en av de bedre med hensyn til omgivelser og fasiliteter. Det var også tømmemuligheter for det meste… Vi tok en tur til ‘bunnen’ av Trollstigen, som var like i nærheten. Deretter besøkte vi Aslaug i Isfjorden – en koselig dame på 94 år og 3 måneder.
Deretter tok vi ferga fra Åfarnes til Sølsnes, som i tid tok en svele og en kopp kaffe, og kjørte videre til
Molde. Da det var søndag tok det ikke så lang tid å ‘se over byen’. Rosene i ‘Rosenes by’ hadde ikke kommet til sin rett enda.
Neste stopp var
Bud Camping. Nydelig varmt vær, disig og litt skyet. Vi hadde en sightseeing på Bud, ytterst mot havet, et nydelig sted. Og varmt – 24 grader da vi ankom kl.18:00. I løpet av natta kom regnet.

Mandag 12.juli

Havna i Bud

Vi dro fra Bud kl.11:15 i ganske mye vind. Dette var en TOPP plass på alle måter. Herfra dro vi Atlanter-havsveien til Kristiansund. Etter en shoppingrunde var vi innom Kvernes Stavkirke (den første stavkirken vi hadde vært innom). Deretter ferga til Halsa, en matbit og så videre på den nyrenoverte veien i Vinjefjorden til vi parkerte på Kyrksæterøra kl.20:00.

Tirsdag 13.juli – Torsdag 15.juli

Bra temperatur, men grått og regn på Kyrksæterøra.

Fredag 16.juli

Austrått-borgen

Nydelig varmt vær. Dro fra Kyrksæterøra (Sodin) kl.10:45. Hadde en stopp på Orkanger, og deretter utover til Valset, øverst på Agdenes. Deretter ferge til Brekstad, hvor vi var innom Austrått-borgen (som jeg ikke fikk besøkt i 1966, da jeg var på Ørlandet).

Etter noe feilnavigering, kom vi fram til Berit og Øyvind i Rissa. Der ble vi servert et fantastisk måltid. En absolutt trivelig kveld. Vi overnattet i bilen på gårdsplassen.

Lørdag 17.juli

Snåsa-kaill'n

Etter ruskevær med både regn og vind om natta, ble vi om morgenen møtt av et strålende vær, og dro videre kl.09:30. Vi tok turen innom Verdal for å kjøpe ‘Lotto’ slik at turen kan refinanisieres med Verdals-flaks.

Vi fikk med et forfriskende bad i Snåsa-vannet Ankom Nyheim Camping i Namskogan kl.17:05 – fremdeles i nydelig sommervær. Grillet en kylling til middag, mens vi kastet ut noen kunstige mark til ørreten i Namsen, men ingen ørret så langt. Ellers en fin liten plass, ganske så nytt og fine fasiliteter. 200 kr som inkluderte fiske, strøm og dusj.

Søndag 18.juli

Nyheim Camping

Våkner til regn, og det gir seg ikke. Reiser fra Nyheim Camping kl.11:15, med kurs nordover. Hadde en stopp på Polarsirkel-senteret, som fortsatt sto på feil plass. Høstlig vær som ikke fristet til ‘turist-aktiviteter’, så vi kjørte til Fauske. Der ankom vi Lundhøgda Camp & Cafe kl.19:10 etter 35 mil i regn og gråvær. Litt gammelt anlegg, men det var under utbygging.

Mandag 19.juli

Full fart i Bakkelia

Startet fra Lundhøgda Camp & Cafe kl.10:30 – i regn. Fergeturen fra Bognes gikk til 6-meters-pris. På ferga traff vi et par fra Tønsberg som nettopp hadde kjøpt seg en brukt-importert Hymer. De var bitt av bobil-basillen. Etter 24 mil ankom vi Sortland. Etter litt shopping osv, parkerte vi i Bakkelia.

Tirsdag 20.juli -Lørdag 24.juli

Sortland

Søndag 25.juli – 1.august

Karlsøy Kirke

Da vi ankom Tromsø, parkerte vi bilen og flyttet inn i kjeller-leiligheten i Blåbærveien. Litt variert vær, med fine periodder innimellom. På torsdag besøkte vi kirkegården på Karlsøy i strålende vær. Lørdag var vi i den Botaniske Hagen, også da i flott vær, selv om det ikke ble 30 varmegrader som TV2 trodde.

Søndag ble det omvisning i Kvitnes-gården på Tromsø Folkemuseum, og derfra rett på fottur i Tromsdalen.

Mandag 2.august

Målselvfossen

Etter et besøk hos våre naboer fra Plommeveien, og litt shopping, dro vi til Bardu, hvor vi havnet på Målselvfossen Camping. Campingplassen sto ikke i stil til de flotte omgivelsene. Servicebygget oste av sopp- og råte-lukt, vann fløt på gulvene og under urinalen sto det en bøtte for å fange opp det meste. Burde ha vært stengt av helserådet forlengst. Som for å understreke elendigheten, var det også den dyreste vi har opplevd i Norge – 290 kr pr natt for en bobil…

Tirsdag 3.august

Bardu bygdetun

Var innom en arbeidskollega fra flystasjonen, før dro til Lundamo og Bardu Bygdetun. Opplysningene på nettet stemte ikke med virkeligheten – det var stengt.

Vi dro da videre til Sortland, der vi ankom kl. 19:00 etter diverse stopp og matpauser.

Onsdag 4.august

På Sortland

Torsdag 5.august

Fra Kjerringøy

Startet fra Sortland i fint vær kl. 11:30, og endte opp på Kjerringøy Camping om kvelden – fremdeles i fint vær. Liten campinplass, men ren, velstelt og praktisk. For første gang opplevde vi å ha hele campingplassen for oss selv, men på tross av lite belegg, er det en plass vi kan anbefale.

Fredag 6.august

Handelsstedet på Kjerringøy

Etter en god natt’s søvn og ditto frokost, dro vi til hovedattraksjonen på Kjerringøy, det gamle handelsstedet – også kjent fra TV-serien om Benoni og Rosa (Hamsun). Storhetstiden til Handelsstedet var slutten av 1800-tallet, da handelsmann Erasmus B. K. Zahl arbeidet det opp til å bli det rikeste handelsstedet i Nord-Norge. Mye å se på både ute og inne, bl.a. utstillinger av søskenene Harr.

Lørdag 7.august

Fra Grønligrotta

Flott vær. Startet fra Rognan kl. 11:30. Tok en avstikker til Grønligrotta rett nord for Mo, som var en flott grotte å vandre i, overkommelig for de fleste.

Søndag 8.august

Laksforsen

Våknet til sol, varme, bratsj og treblåsere ! Det viste seg at det var musikkskole på stedet akkurat nå. Hadde en 2-timers sol-pause ved Fustvatn, men kleggen var plagsom. I Mosjøen. Fru Haugans Hotel stoppet vi og ruslet litt i Sjøgata. På “ ble det is og eplemost.

Stoppet ved Laksforsen - et vakkert sted med en vakker foss. Laksen hoppet stadig vekk – virkelig verdt et besøk.
Det passet med Nyheim Camping på Namsskogan også på nedoverturen. Fin plass, og i kveld var det mye folk. Grillet laks og spiste ute, uten mygg.

Mandag 9.august

Lakseakvariet i Namsen

Dro fra Namsskogan i nydelig vær, som varte helt til Snåsavatnet. Da kom tåken og la en klam hånd over oss. Var en tur innom Lakseakvariet i Namsen, men det svarte ikke til forventningene akkurat, men greit hvis du er interessert i sluker. Stoppet i Steinkjer hos Leif og Gunnhild.

Senere ble det Storsand Camping. Et greit sted, spesielt egnet for “train spotting”, da togene går tvers gjennom campingplassen.

Tirsdag 10.august

Nidarosdomen

Parkerte i Trondheim, og var i Nidarosdomen på guidet tur. Veldig fint og et imponerende byggverk – de kunne det i gamle dager. Det var tiden før dagens “kunstner-arkitekter” så dagens lys. Ruslet litt omkring i byen, og det ble vel litt shopping også.

På ettermiddagen besøkte vi kjente på Ranheim, før turen gikk til Kyrksæterøra.

Onsdag 11.august

Fint vær på Kyrksæterøra. Familietreff i Haugen på kvelden.

Torsdag 12.august

Fra Røros

Reiste fra Kyrksæterøra før kl. 10:00, ikke verst til å være oss. Etter litt bunkring på Orkanger, gikk turen mot Røros. Været var ganske fint, sol og lettskyet.

Veldig fint på Røros !!
Vandret rundt noen timer før vi kjørte over mot
Tynset. Et stykke etter Elverum svingte vi inn på “Villmarksporten” – en tvilsom campingplass…. Neste gang kjører vi nok forbi.

Fredag 13.august

Så ble det fredag den 13. I vekselvis regn og sol kjørte vi hjemover – akkurat 5 uker og 4900 km siden vi startet…